Servicii integrate de ocupare

Serviciile integrate de ocupare furnizate in cadrul Birourilor Zonale din comunele Popesti si Nicolae Balcescu urmaresc facilitarea adaptabilitatii, flexibilitatii si mobilitatii grupurilor tinta pe piata fortei de munca prin intermediul unui pachet integrat de servicii care sa contribuie la dezvoltarea personala dar si la crearea premiselor pentru dezvoltarea profesionala corespunzatoare a grupurilor tinta. 
Fiecare vizitator va completa o fisa de inregistrare si va fi inclus in baza de date dezvoltata cu ocazia implementarii proiectului. Intr-o prima etapa acestia vor primi informatii cu caracter general despre activitatile proiectului, despre nevoia de calificare a adultilor in general si a persoanelor din mediul rural in special (datorita riscului crescut de marginalizare sociala) ca si despre posibilitatile de integrare in munca la sfarsitul proiectului. Grupul tinta va fi astfel sensibilizat in legatura cu avantajele utilizarii serviciilor oferite prin proiect in actiunile de acces la ocupare si constientizat cu privire la avantajele pe care informatia si consilierea acordate intr-un cadru organizat si specializat le pot aduce in demersurile lor de obtinere a statutului de persoana ocupata. 
Beneficiarii vor fi planificati la tipurile de activitati pe care proiectul le ofera. Aceste servicii se grupeaza in trei mari categorii:
a. informare profesionala si mediere a muncii prin:
- Furnizarea de informatii legate de evolutia pietei muncii, analiza ocupationala, posibilitati de instruire, modalitati de folosire a testelor de autoevaluare, etc. – realizata in urmatoarele etape:
  • identificarea nevoilor de informare ale clientului;
  • acordarea de informatii privind piata muncii: despre ocupatii, meserii si profesii, conditii de exercitare, de salarizare si promovare, conditii impuse de angajatori, dinamica ocupatiilor
  • acordarea de informatii despre persoana care solicita sprijin (profilul psihologic, interese profesionale), identificarea punctelor tari ca elemente de baza in stabilirea traseului profesional.
- Realizarea unor contacte permanente cu potentialii angajatori pentru grupul tinta al proiectului – vor fi contactati telefonic si/sau prin scrisori de intentie agentii economici din zona – in special cei care ar putea avea disponibile locuri de munca in domeniile in care membrii grupurilor tinta au deja o calificare sau urmeaza s-o obtina in urma cursurilor de formare si certificare.
Avand informatii complete si actualizate cu privire la oferta de locuri de munca se va trece la realizarea planului individual de mediere pentru fiecare beneficiar. Acest plan este un document individualizat care include evidenta actiunilor intreprinse in scopul cresterii sanselor de ocupare a persoanei in cautarea unui loc de munca precum si a rezultatelor acestora. Planul individual de mediere se va realiza in urmatoarele etape:
  • prezentarea catre solicitant a procedurii si principiilor de realizare a planului
  • completarea formularului planului individual de mediere (formular realizat in cadrul activitatii 1)
  • actualizarea periodica a planului individual de mediere,
  • consultarea bazei de date referitoare la locurile de munca vacante in scopul identificarii unui loc de munca conform pregatirii profesionale si nivelului studiilor
  • invitarea, telefonic sau in scris, a solicitantului la sediul furnizorului de servicii de ocupare daca exista loc de munca vacant, conform pregatirii profesionale sau nivelului studiilor
  • recomandarea participarii la un curs de formare profesionala in cazul stabilirii unor compatibilitati sau echivalente intre serviciile de formare profesionala existente la momentul respectiv si pregatirea profesionala, aptitudinile si optiunile persoanei in cautarea unui loc de munca, mentionate in fisa de inregistrare.
  • evidentiere la capitolul “Alte actiuni” a altor actiuni prevazute de lege pentru cresterea sanselor de ocupare a persoanei, in cazul in care persoanei aflate in cautarea unui loc de munca nu i s-a putut oferi un loc de munca sau recomanda un curs de formare profesionala in urma actiunii de mediere (informare si consiliere profesionala; consultanta si asistenta pentru inceperea unei activitati independente sau pentru initierea unei afaceri; participare la bursa locurilor de munca; accesare a Serviciului Electronic de Mediere a Muncii - SEMM.)
  • verificarea datelor inregistrate si a codurilor utilizate, pentru a se evita orice eroare in exploatarea ulterioara a informatiilor.
- Instruire in tehnici de cautare si pastrare a locului de munca - pe parcursul a 2-3 sedinte de grup (3-8 persoane) cu urmatoarea tematica:
  • modalitati de cautare a unui loc de munca (expunerea cailor de depistare a filierelor posibile catre angajare: anunturi de oferte de serviciu, lista locurilor de munca a A.J.O.F.M., articole de presa, informatii oferite de rude, prieteni, colegi; completarea curriculum vitae: utilitatea unui C.V., rubrici de baza in C.V., reguli de redactare a unui C.V., exemplificarea practica; tehnica demersurilor prin corespondenta: instructiuni de redactare a unei scrisori, tipuri de scrisori, exemplificarea practica; tehnica demersurilor prin telefon: avantaje, reguli de abordare a partenerului de conversatie,reguli pentru un demers telefonic speculativ, exemplificarea practica; tehnica demersurilor prin vizite speculative: puncte de plecare ale unei vizite speculative, avantaje, reguli de abordare a persoanelor carora li se solicita loc de munca, exemplificarea practica)
  • Activitati de cunoastere a tehnicilor de prezentare la interviul de angajare (expunerea informatiilor necesare inainte de interviu; expunerea informatiilor necesare in ziua interviului; expunerea aspectelor ce pot fi abordate in timpul interviului; expunerea intrebarilor posibile formulate in timpul interviului, joc de rol, exemplificare practica) 
  • Activitati de cunoastere a tehnicilor de pastrare a unui loc de munca (calitatile unui bun angajat; prima zi de munca; exigentele angajatorilor; cum se poate pastra un loc de munca; studiu de caz, exemplificare practica)

b. consiliere profesionala si orientare in cariera - se va realiza pe baza programarii clientilor, in sedinte individuale, confidentiale, adaptate nevoilor si orientate catre client.
Bazata pe principiul dezvoltarii personale, consilierea presupune incurajarea autonomiei si cresterea gradului de motivare a clientului astfel incat acesta sa se implice activ in rezolvarea problemelor personale, asumandu-si responsabilitatea luarii unor decizii in plan profesional.
Principalele etape ale consilierii profesionale implica:
  • identificarea problemelor clientului;
  • stabilirea, impreuna cu persoanele consiliate a pasilor ce trebuie parcursi pentru alegerea ocupatiei/meseriei, pentru incadrarea in munca sau formarea profesionala;
  • formularea obiectivelor, scopurilor clientului;
  • intocmirea bilantului profesional al persoanei consiliate;
  • intocmirea planului individual de actiune pe baza rezultatelor discutiilor individuale si a testarilor efectuate;
  • organizarea de aplicatii practice pentru insusirea tehnicilor si instrumentelor de cautare a unui loc de munca: intocmirea unui CV, a scrisorii de intentie, de multumire, prezentarea la interviu;
  • stabilirea unor “teme pentru acasa” cuprinzand actiuni concrete pe care clientul le are de realizat pana la urmatoarea sedinta de consiliere: identificarea locurilor de munca vacante in domeniul specific, contactarea unui numar de agenti economici, exersarea tehnicilor de comunicare, etc.
  • intocmirea unor planuri de rezerva in caz de nereusita dupa parcurgerea planului initial de actiune;
  • monitorizarea si evaluarea pe intreg parcursul procesului de informare si consiliere profesionala al fiecarui client.
Beneficiarii vor fi supusi initial unui proces de evaluare din punct de vedere al situatiei profesionale si a potentialului – pe parcursul unei serii de 3 – 7 sedinte de consiliere individuala, cu durata de 30-60 minute (in functie de complexitatea problemelor fiecarei persoane). Se va acorda o atentie deosebita persoanelor care au nevoie sa fie ghidate, precum si persoanelor expuse riscului marginalizarii pentru a putea acorda fiecarei persoane sprijin in identificarea optiunilor, evaluarea abilitatilor si incurajarea actiunii.
c. evaluare abilitati si competente profesionale (ca si a calificarilor, altor forme de pregatire profesionala, aspiratii, talente, pasiuni, deprinderi si abilitati) se va realiza prin intermediul unei platforme de evaluare psihologica comprehensiva a aptitudinilor cognitive, personalitatii, intereselor si emotiilor, standardizata si recunoscuta in Uniunea Europeana, numita COGNITROM ASSESSMENT SYSTEM - CAS. Platforma de evaluare CAS++ cuprinde 40 de teste, pentru grupul de vârstă 12-60 de ani, si va fi utilizata pentru evaluarea psihologica individuala a beneficiarilor determinand:
  • abilitatea generala de invatare – capacitatea de a dobandi noi cunostinte si a opera cu ele
  • aptitudinea verbala – capacitatea de utilizare adecvata a lexicului sintaxei de comprehensiune a textelor
  • aptitudinea numerica – capacitatea de a intelege si opera cu continuturi numerice
  • aptitudinea spatiala – capacitatea de a retine si a opera cu reprezentari mintale spatiale
  • aptitudinea de perceptie a formei – capacitatea de percepere a constantei formei si a detaliilor obiectelor si de discriminare figura-fond
  • abilitatile functionaresti – capacitatea de a identifica si corecta detalii verbale si numerice din textele scrise
  • rapiditatea in reactii – capacitatea de reactie motorie la stimuli si rapiditatea procesarii informatiei
  • capacitatea decizionala – abilitatea de a lua decizii corecte , cat mai rationale

Serviciile integrate de ocupare sunt bazate pe urmatoarele principii:
  • asigurarea prompta, eficienta si libera de prejudecati a serviciilor tuturor persoanelor care solicita sprijin pentru luarea deciziilor privind cariera;
  • manifestarea corectitudinii si confidentialitatii in relatiile cu persoanele care solicita consultanta;
  • respectarea principiului competentei profesionale in selectarea si promovarea in functia de consilier de orientare in cariera;
  • manifestarea respectului si deschiderii fata de client si de problemele acestuia;
  • mentinerea neutralitatii avandu-se in vedere doar interesele clientului;

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu